Etusivu » Blogi » Sijaintitieto auttaa ymmärtämään asiakasta

Sijaintitieto auttaa ymmärtämään asiakasta

keskiviikko, 14.12.2016
Avainsanat: , , ,

Monilla yrityksillä on tieto asiakkaan asuinpaikasta ja heidän ostokäyttäytymisestään, mutta näitä ei pysty yhdistämään asiakkaan demografisiin tietoihin. Tällaisessa tilanteessa sijaintitiedon hyödyntäminen johtaa parempaan asiakasymmärrykseen. Vaarantamatta yksityisyydensuojaa.

Markkinoijana haluat ehkä ymmärtää, millaiset asiakkaat ostavat tietyn kategorian tuotteita kohdentaaksesi seuraavan markkinointikampanjan paremmin. Tai ehkä olette luoneet asiakkaiden ostokäyttäytymiseen pohjautuvia segmenttejä datan avulla, mutta haluat tietää, millaisia henkilöitä tämän segmentin taustalla on.

Ongelmaksi nousee se, että vaikka järjestelmistä löytyisi asiakkaiden tarkat osoitetiedot ja tiedot ostoista, et pysty tämän datan avulla vielä päättelemään asiakkaista kaikkea. Sijaintisidonnainen tieto, eli paikkatieto, auttaa syventämään asiakasymmärrystä entisestään.

Paikkatieto toimii avaimena

Usein sijainti on ainoa tapa yhdistää kaksi erillistä datalähdettä. Tässä tilanteessa kyseessä voi olla esimerkiksi CRM:stä saatava myyntidata ja Tilastokeskuksen tuottama demografinen aineisto. Postinumeroalueittainen tieto on saatavilla avoimena datana, mutta tarkempaan lopputulokseen päästään esimerkiksi Ruututietokannan 250 x 250 metrin ruutujen avulla.

Käytännössä yhdistäminen tarkoittaa sitä, että kohdistamalla myyntidata tietyille alueille voidaan ymmärtää, mitkä alueet ovat yrityksen kannalta arvokkaimpia. Ja koska eri alueiden väleillä on merkittäviä eroja demografisten muuttujien väleillä, voidaan ymmärtää paremmin, mitkä demografiset muuttujat selittävät hyvää myyntiä.

Analyysiä voidaan tehdä millä tahansa tasolla: koko yrityksen myynnistä, tietyn tuotekategorian myynnistä tai yksittäisten tuotteiden myynnistä. Koska data yleistetään alueen tasolle, myös yksityisyydensuoja on turvassa.

Paikkatietoa visualisoituna

Kuvassa CARTO-ohjelmiston avulla tekemäni visualisointi Tilastokeskuksen Paavo – Postinumeroalueittainen avoin tieto -aineistosta. Kuvattuna on ylimpään tuloluokkaan kuuluvien kotitalouksien määrä (taustaväri) ja lapsiperheiden määrä postinumeroalueittain (pallon koko ja väri).

Esimerkki asiakasdatan analyysistä

Kuinka voisit ymmärtää paremmin esimerkiksi yksittäisen kategorian tuotteita ostavia asiakkaita? Tässä kolme askelta:

  1. Valitse käytettävä demografinen data. Esimerkiksi Tilastokeskuksen 250 x 250 metrin tarkkuudella saatavan ruututietokannan data.
  2. Summaa tuotekategorioiden myynti edellisen kohdan ruutuihin kohdistettuna. Nyt siis tiedät, paljon mistäkin ruudusta on ostettu kategorian tuotteita. Jos tarkastellaan absoluuttisia muuttujia (kuten korkeakoulututkinnon omaavien määrä alueella), tulee muuttujat suhteuttaa väestömäärään, jotta ruutujen väestömäärä ei vääristä tulosta.
  3. Selvitä, mitkä demografiset muuttujat selittävät eniten myyntivolyymiä. Tätä voi tehdä tarkastelemalla dataa kartalla, mutta tarkimpiin tuloksiin päästään luultavasti käyttämällä tilastollisia menetelmiä.

Tällaisen analyysin avulla voit esimerkiksi kohdentaa uuden markkinointikampanjan huomattavasti tarkemmin, käytit sitten ulkomainontaa tai Facebook-mainontaa.

Haluttaessa tarkempaa analyysiä tai hyödynnettäessä useita erilaisia aineistoja on tietenkin syytä turvautua paikkatiedon asiantuntijan apuun. Jo eri aineistojen eri koordinaattijärjestelmät voivat aiheuttaa ongelmia.

Paikkatiedon hyödyntäminen ei kuitenkaan vaadi raskaita investointeja, vaan liikkeelle on helppo lähteä kevyellä projektilla, joka tuottaa suoraan hyödyllisiä tuloksia. Jos haluat lukea aiheesta lisää, voit lukea uuden oppaamme Tarkkuutta markkinointiin – Ymmärrä asiakkaitasi ja kohdenna markkinointia sijaintitiedon avulla. Kannattaa myös käydä lukemassa toimitusjohtajamme Vesa Niinistön kirjoitus yksityisyydensuojasta Talouselämän Tebatti-palstalta: Paikkatieto voi jopa edistää yksityisyydensuojaa.

Tarkkuutta markkinointiin

Jarmo Tuutti

Kirjoittaja:

Jarmo on pitkän linjan B2B-markkinoinnin ammattilainen, joka tutustui paikkatiedon maailmaan siirryttyään vetämään Karttakeskuksen paikkatietoratkaisujen ja -palveluiden markkinointia. Markkinoinnista hän kirjoittaa omalla sivustollaan: jarmotuutti.fi.

GISelle-blogi suoraan sähköpostiisi kannettuna? Jätä sähköpostiosoitteesi, niin pysyt aina ajan tasalla.

Send this to friend